کلاغ جار

بهار
نویسنده : محمدعلی ابراهیمی - ساعت ۱۱:٠۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٢٧
 

بهار 1391 ، اصفهان شاهد بارش های بهاری خوبی بود. طبیعت بعد از چند سال بی آبی و خشکسالی امسال هیجان زده شده بود. بسیاری از گل های وحشی دشت ها و کوههای اطراف پس از چند سال غیبت ، امسال دوباره سر از خاک درآوردند و احیا شدند و صحنه های زیبایی بوجود آوردند.

عکسهای زیر را در اردیبهشت ماه و از فراز کوه قائمیه اصفهان گرفته ام:


 
 
سباستیائو سالگادو
نویسنده : محمدعلی ابراهیمی - ساعت ٩:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/۱٧
 

 

سباستیائو سالگادو متولد ۱۹۴۴ در شهر «اموره» از ایالت

«میناس ژره» برزیل است

 سباستیائو سالگادو، عکاس برزیلی به دنبال به تصویر کشیدن تلاش بی وقفه انسان برای زنده ماندن و درد ها و رنج هایی که دراین راه می کشند بوده است ، بنابراین او در مجموعه عکسهایش رنگ را حذف کرده تا به گفته خودش این عنصر مزاحم عامل انحراف و گیج کننده ذهن بیننده نشود.

وی تحصیلات خود را بین سال‌های  ۱۹۶۷ـ ۱۹۶۴ در رشته‌ی اقتصاد دنبال کرد. این عکاس طعم تبعیدهای ناخواسته را نیز چشید و در سال ۱۹۶۸ در پی درگیریهای داخلی برزیل مجبور به ترک این کشور و اقامت در فرانسه شد و در سال ۱۹۷۱ توانست دکترای اقتصادش را از دانشگاه پاریس بگیرد.

سالگادو در سوم آوریل ۲۰۰۱ به عنوان نماینده‌ی رسمی یونیسف منصوب شده و خود را وقف نمایش دادن زندگی جهان محروم کرد که از نتایج آن، انتشار حدوداً ۱۰ کتاب در این زمینه و برپایی تعداد بسیاری نمایشگاه می‌باشد.

سالگادو عکاسی را از سال ۱۹۷۳ آغاز کرد. اولین عکس های او از قحطی و خشک سالی در کشور ساحل افریقا بود و پس از آن از کارگران مهاجر در اروپا عکاسی کرد.

ورود او به دنیای عکاسی کاملا اتفاقی بود. سالگادو در ماموریتی در سال ۱۹۷۱ از طرف سازمان جهانی قهوه به عنوان اقتصاددان به رواندا رفت تا شرایط کاشت و صدور قهوه را در آن منطقه بررسی کند. وی با دوربینی که از همسرش امانت گرفته بود یک گزارش تصویری از ماموریتش تهیه کرد و به این ترتیب اولین مجموعه عکسش خلق شد. سالگادو درباره ی نتیجه این سفر گفته است: «گزارش تصویریم به مراتب گویاتر از گزارش کتبی‌ام بود.» سالگادو با کشف استعدادش در زمینه عکاسی مستند اجتماعی، این حرفه را به طور جدی ادامه داد و پس از چند سال به یکی از مشهورترین عکاسان صاحب سبک دنیا تبدیل شد. پس از آن، سالگادو بارها تلاش کرد تا با عکس‌های خود بیانیه‌ای تصویری برای میلیون‌ها انسانی صادر کند که در اثر درگیری‌های نظامی، فقر، قحطی، طاعون، بلایای طبیعی و دیگر فجایع ، روی پرتگاه مرگ و زندگی برای زنده ماندن تلاش می‌کردند.

 

عکس بالا در سال ۱۹۸۷ از معدن طلای برزبل گرفته شده است این عکس به گودال جهنم معروف است وآن را به صحنه ای از دوزخ دانته تشبیه کرده اند.

 

این آلبوم ، هزاران کشاورزی را به تصویر کشیده که کارشان را در مزارع مناطق شمال و شمال شرق برزیل رها کردند و به امید درآمد بیشتر، راهی معادن طلا شدند. آن ها در این معادن کیسه های گل و لای را به سطح زمین می رساندند تا طلای مخلوط در آن استخراج شود.

او دوربین خود را به صحنه‌هایی می‌برد که کمتر عکاسی، جرأت رفتن به آن مکان‌ها را دارد. زندگی مهاجران، اصلی‌ترین پروژه او محسوب می‌شود که همیشه مشغول ثبت تصاویر آن است.

 

 

 

 او پس از سال‌ها کار درباره سوژه‌های انسانی در سال‌های اخیر پروژه جدیدی را آغاز کرده است که به جانداران در حال انقراض و مناطق دست نخورده طبیعی اختصاص دارد.

سباستیائو سالگادو که در حال حاضر ۶۶ سال دارد ، یکی از چهره‌های آمریکای لاتین است که در دوران معاصر ما جلوه دیگری از فرهنگ و هنر کشورهای این منطقه از جهان را به نمایش گذاشته است. سالگادو مثل تمامی ساکنان آمریکای لاتین بحران‌های سیاسی، تبعیض و فقر را از نزدیک دیده و با هنر خود به یکی از راویان این صحنه‌ها تبدیل شده است. مجموعه عکس‌هایی که سالگادو از کارگران معادن طلای برزیل گرفت، شهرتی جهانی دارند. به غیر از آن، او در بیش از سه دهه فعالیت به عنوان عکاس، از کارگران، مهاجران و آوارگان جنگ‌های مختلف جهان تصاویری به‌یاد‌ماندنی ثبت کرد.

 او که در اروپا و امریکای لاتین برنده‌ی جوایز بی‌شماری شده است می‌گوید: من امیدوارم شخصی که برای بازدید از نمایشگاه من می‌آید، با شخصی که از نمایشگاه خارج می‌شود، یکسان نباشد».

سالگادو می گوید:«امیدوارم بیننده ی نمایشگاه های من، پس از خروج، همان آدم قبلی نباشد.فکر می کنم آدم های معمولی می توانند کمک زیادی بکنند، نه از طریق کمک های مادی بلکه از طریق مشارکت، از طریق جزیی از بحث بودن، از طریق احساس مسوولیت حقیقی در برابر آن چه در جهان می گذرد.»

منبع : پایگاه خبری عکاسی زوم نیوز


 
 
معرفی فیلم غریق زمان
نویسنده : محمدعلی ابراهیمی - ساعت ۱٠:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٥
 

غریق زمان یک فیلم علمی تخیلی است که تولید آن توسط گروهی از جوانان دبیرستانی در شهر بیرجند کلید خورده و در سال 90 قسمت اول و دوم آن آماده و به نمایش درآمده است.

کارگردانی این فیلم را رضا افسر و علیرضا آقاابراهیمی بعهده دارند

نقش اول این فیلم را کارگردانان بطور مشترک بازی می کنند و در کنار آنان شاهد بازی برجسته ی محمد سجادی و صدف افسر در دو نقش  هستیم.

در ابتدای این فیلم دکتر باقرزاده در پی سالها تدریس در دانشگاه و الهام گرفتن از کتب ابوسعید محمد نیشابوری تصمیم می گیرد ماشین زمانی ساخته و دو تن از دانشجویان داوطلب خود را به سفر زمان بفرستد

پس از ساخت ماشین زمان هنگام استفاده از آن دانشجویان در محل آزمایشگاه دکتر ناپدید می شوند و این موضوع باعث می شود که دکتر باقرزاده دستگیر و مورد بازجویی قرار گیرد.

پایان قسمت اول

************************************

در ابتدای قسمت دوم فیلم در حالی که دکتر باقرزاده در راه دادگاه توسط گروهی ناشناس ربوده می شود دانشجویان ناپدید شده ، در سرزمینی ناشناس از خواب بیدار می شوند.

سرگردانی و خستگی و ناامیدی بر آنان مستولی می گردد و پس از بحث و جدلهایی راهی می شوند تا در راه با روستاییان روبرو می شوند.

و پس از گفتگو با روستاییان متوجه می شوند که سفر به زمان اتفاق افتاده و آنان به هشتصد سال قبل برگشته و در شهر نیشابور یعنی شهر ابوسعید از خواب بیدار شده اند.

سپس در حالی که مغول ها به ایران حمله کرده اند و مشغول تصرف و غارت روستاها هستند آنان به نزد ابوسعید محمد نیشابوری می روند و از او می خواهند که با ساخت ماشین زمانی آنان را به زمان خودشان بازگرداند

و در اینجا قسمت دوم فیلم به پایان می رسد

***************************************

تیتراژ بسیار عالی و گیرای این فیلم را علیرضا آقاابراهیمی با استفاده از آهنگی از یانی تهیه نموده.

تصویر برداران فیلم :

فروهر فاضلی

محمدرضا آقاابراهیمی

سپیده آقاابراهیمی

و فائزه فرهادی هستند

موسیقی متن : رضا افسر

و سرمایه گذاران فیلم :

فریده فرهادی

رضا افسر و علیرضا آقاابراهیمی هستند

تهیه کننده : نپتون فیلم

برای این جوانان فعال و بااستعداد آرزوی موفقیت دارم

************************************************

سایر هنرپیشه ها در صحنه هایی از فیلم :

و داستان دکتر باقرزاده همچنان ادامه دارد