کلاغ جار

واکنش های متنوع در مورد یک عکس
نویسنده : محمدعلی ابراهیمی - ساعت ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/۳٠
 

زاینده رود

نمایی از زاینده رود از فراز قله کوه های قائمیه (دنبه) در غرب اصفهان

_______________________________________

سید علیرضا میری

عکس غیرفنی و بدون انگیزه است. مشکلات فنی زیادی دارد و حاوی موضوع قابل درکی نیست. کیفیت عکس از لحاظ سایز یا رنگ یا شارپنس خیلی پایین است.

محمدعلی ابراهیمی 

دوست عزیز تا حدودی حق با شماست
عکس غیر فنی هست
بدون انگیزه نیست
مشکلات فنی زیادی دارد
حاوی موضوع قابل درکی هست که بستگی به بیننده داره
کیفیت عکس از لحاظ سایز یا رنگ یا شارپنس خیلی پایینه و دلیلش اینه که بنده یک عکاس حرفه ای نیستم و هیچگونه مطالعات آکادمیکی در زمینه عکاسی نداشته ام.
بنده قبل از عکاس بودن یک کوهنوردم و در کنار طبیعت بکر از هنر عکاسی هم لذت می برم و در این سایت هم فعالیت میکنم و شما و آقای کاتوزی هم نمی توانید بنده را از فعالیت در این سایت منع کنید و حداکثر میتوانید امتیاز منفی بدهید.

حجت الله کاتوزی

با سلام
آیا این مفهوم یک عکس است؟!!!!!!!!!
دوست عزیز چرا با قراردادن اینگونه عکسها که پایین ترین حد ممکن شاخصه های یک عکس آمانوری را هم فراهم نکرده در این سایت ، بار کیفیتی آن را خدشه دار می کنید. قبل از قرار دادن اینگونه از اثار اگر کمی تعمق و مشورت با دوستانی که حتی به هنر عکاسی اشنایی ندارند بکنبد و از دید زیبا شناسی به این ثبت خود نگاه کنید آیا زیبایی و یا نشانی از هنرمندی هنرمند در آن می بینید.؟
با عرض پوزش

نیما حاجی رسولیها

سلام دوست عزیز
لازم ذکر کنم واکنش تند شما اصلا شایسته نه این سایت و نه میزان ادعای شما در شناخت عکس، هنر و جامعه هنریست. اما لازم نیست من به نظر شما امتیاز منفی بدم چون شما و نظرتون محترم هستین.
در ضمن بد نیست برای آگاهی این جانب تعریفی از مفهوم یک عکس و دید زیبایی شناسی بدین.
اتفاقا این به عنوان یک عکس پذیرفته است. دارای حس اعتراضیست به این غبار و آلودگی! دارای ریتم و بافت خوبی هم هست. کمی در عکس نویز هست و رنگ ها می توانست بهتر هم باشن که به خاطر ضعف دوربینه.

محمدعلی ابراهیمی 

دوست هنرمنده هنرشناسه زیباشناس!!!
از اینکه تا به این حد باعث رنجش خاطر شما شدم و خاطر شریف و چشمان تیزبین و زیبا شناس شما را آزردم واقعا معذرت می خواهم. تا قبل از شما کسی به ما نگفته بود که این سایت مخصوص حضرات زیبا شناس است وگرنه من چنین خبط فاحش و اشتباه بزرگ و نابود کننده ای را انجام نمی دادم و باعث تکدر اوقات شریف حضرتعالی نمی شدم. واقعا ببخشید و هر مجازات دیگری به جز 3 منفی هم که در نظر بگیرید من می پذیرم تا جبران این خطای مهلک که همچون سمی کشنده فضای زندگی شما را در این سایت مکدر کرده برطرف کنم.

سجاد نوری

دارای اشکالات تکنیکی جدی و بدیهی است. به عنوان یک عکس بسیار مشکل دارد. موضوع ندارد و اجرای ناکارآمدی دارد. مشکلات تکنیکی فراوان در نور، رنگ و سایر مولفه‌های فنی دارد.

رسا رضانیا

متاسفانه شاهد شبه ثبتی بینهایت بی کیفت و غیر هنری هستیم که بی هیچ ارزشی فقط و فقط وجودش در میان عکس های این سایت ضد ارزش است.

محمدعلی ابراهیمی 

دوست عزیز هنرمند
هنر و مطلق گرایی با هم در ضدیت هستند ، البته مطلق گرایی بعنوان یک بلای روانی با هیچ کدام از شئونات زندگی ادمها هماهنگی ندارد حال شما بفرمایید که استفاده از عبارت های: (بی نهایت - بی هیچ ارزشی - فقط و فقط) با عالم هنر بیشتر همخوانی دارد یا با بیماری مطلق گرایی.

مصطفی نادرپور 

تصویر زیبا بود اگر کمی از این حالت فاگ خارج میشد با توجه به توضیحات عکاس احتمالا بخاطر بعد مسافت از زوم دیجیتال استفاده شده و باعث این ناواضحی گردیده استفاده از یک لنز زوم ضروری به نظر میرسد موفق باشید

محمدعلی ابراهیمی 

با سلام و تشکر از حسن نظر دوستان
بستر زاینده رود و درختان اطراف آن یعنی مجموعه پارک های ناژوان در یک سطح کاملا صاف قرار دارند که با این توضیح زاویه برداشت از قله ی یک کوه در فاصله ی نسبتا دور بخوبی مشخص می شود. حضور در چنین مکان هایی و دیدن چنین مناظری خود انگیزه ای است برای ثبت یک اثر اما اینکه یک عکاس غیر حرفه ای با دوربینی غیر حرفه ای نتواند تصویری باب میل همه ی بینندگان فراهم کند خیلی شماتت بار نیست.
این تصویر در زمانی گرفته شده که آلودگی هوای اصفهان در حالت خطرناک و افسارگسیخته قرار داشته و دیدن این قاتل خاموش و بی صدا هم خود باز انگیزه ایست برای عکلاسی.

نیما حاجی رسولیها 

این رفتار هایی که دوستان می کنن به نظرم باید از طرف مدیر سایت کمی کنترل شه. به نظرم شعور و درک بصری کاربرهایی که به یک عکس که خیلی ساده می شه از کنارش گذشت اینجور یه و امتیاز منفی دادن و زیر سوال بردنه عکاس و کمی هم توهین، اینقدر پایین هست که بیشتر از یک عکس به سایت ضربه می زنه.
من می خواستم به عکس شما +3 بدم تا کمی امتیازش تعدیل شه که متاسفانه چون یک نظر ارسال کرده بودم پای کامنت آقای کاتوری نمی تونم امتیاز بدم.
به کارتون ادامه بدین نگاهتان عالیست.

اصغر خوش خلق 

سلام و ادب
وسعت بی پهنه ی هنر مانند دیگر پدیده ها نیست...
انسان به قدر کمال اندیشه اش از هنر بهره می برد و گمان مبر که هنر خلق است، نه! هنر تقلید مصلحتی ست در نظام هستی شناسانه ی خالق.
انسان تمام توانش را هم اگر به صورت جمعی به کار گیرد جز نقص کامل هیچ برآیندی نخواهد داشت.
حال این اثر:
از جهت زیبایی شناسی و درک بصری ناقل اتمسفر مکتب امپرسیونیست ها( از جمله سورا ، مونه) می باشد و ناخودآگاه مطلوب مولف این اثر بسیار چنین جریانی دارد.
شناخت انسانی از طبیعت همیشه خام بوده است و فرضیه و ذهنیت ها بسیار کوته نظرانه (درکل تاریخ)
ثبتی که از جهت تعمیم داده ها بسیار حرفه ای نیز بوده است و اگر ویرایشی نیز در این کار وجود نداشته باشد و بنا بر اعتراف به ناداری دانش عکاسی از خود عکاس این مطلوب بسیار خلاقه در وسع ایشان است.
باقی را که بسیار است به ذهن خردگرای دیگران می سپارم.
قابل تامل و تقدیر این جسارت ناخوداگاه ست.
سپاس

 مژده رها 

با سلام
نظرات دوستان رو مطالعه کردم.
ظاهرا عکس جنجال برانگیزی بوده
یک ضرب المثل قدیمی هست که میگه: درخت هر چه پربار باشه سرش پائینتره..
واقعا ما اینجا برای چی جمع شدیم دوستان؟
اگر کسی نظری مخالف داره.. یا سلیقه ای متفاوت..و یا اصلا دانشش خیلی بالاست در زمینه عکاسی و میتونه منتقد خوبی باشه..همه اینها دلیل این نیست که با کلمات کوبنده و سرزنش امیز، ان هم به چنین شکلی ، اثر و یا صاحب اثر را تحقیر کنه..
اما نقطه من در مورد این عکس
حقیقتا..عکسی نبوده که در نگاه اول من رو جذب کنه..چون سبک خاصی داره و متداول و معمول نیست.
از طرفی.. به قول جناب خوش خلق ، به شیوه نقاشیهای اکسپرسیونیست عمل کرده است.
ای کاش در کنار عکاسی.. بتونیم احترام همدیگر رو بیشتر نگه داریم.
من بابت اخلاق مناسب و صبوری اقای ابراهیمی به این عکس امتیاز میدم تا جبران کاستیهای برخی اعضا برایشان باشد.
به امید موفقیت شما هنر مند عزیز

محمدعلی ابراهیمی 

سلام
خیلی ممنون از لطف شما که خود الگویی هستید برای فعالیت من در این سایت.

علیرضا دین محمدی

دوست عزیز، جناب ابراهیمی، سلام.
متاسفانه فرمایش شما را در ذیل یکی از ثبتهایم با دو روز تاخیر دیدم که موجب شرمساری بابت این تاخیر در اجرای فرمایش شما در بهره بردن از این ثبت و نظر دوستان شد.
آنچه لازم بود در کلام شیوا و تخصصی دوستمان جناب خوش خلق عزیز، بیان شد. با این جسارت که من ثبت را بیشتر به پوینتلیسم (پست امپرسیونیسم) نزدیک تر می بینم. که اتفاقاً در این سبک بسیار قابل دفاع است.
به این مفهوم که هر چند برخی عوامل مانند عدم نویز، تعادل بصری و عدم ابهام از نقاط قوت یک ثبت در نگاهی کلاسیک شمرده می شوند اما تمام این شاخصه ها می توانند در نگاه " هنری " عکاس، در هم شکسته شوند و تصویر از تمام عوامل نقض شده به عنوان یک " تکنیک " بهره گیرد.
حال دو نکته مطرح است:
1 - هنرمند با دانش و اشراف به اصول تعمداً آنهارا نقض می کند و یک " اثر هنری "‌متفاوت از اقبال عمومی زمان خود می آفریند.

2 -  هنرمند بدون آگاهی اثری را خلق می کند که بدون اینکه حتا خود از " چرایی" آن آگاه باشد، آن را " زیبا " می یابد.
در حالت دوم هر چند هنرمند نمی تواند از اثر دفاع کند اما مخاطب آگاه می تواند با دانش خود - چنانکه در کلام تعدادی از دوستان نیز اشاره شد- جایگاه آن را در عرصه هنر بیاید و یا آن را نقد کند.
حال دو نکته در اینجا مطرح است:
 1-  اطلاق عنوان " زیبا "‌ شخصی است و قابل تعمیم نیست.
به این مفهوم که ما نمی توانیم به طور مطلق ثبتی را زیبا یا غیر زیبا بدانیم یا به عبارت دیگر زیبا دیدن یا ندیدن آن را به دیگران تکلیف کنیم بلکه می توانیم بیان کنیم که آن شیء از " نظر من" زیبا یا نازیباست. به تعبیری دیگر زیبایی نسبی است.
2 - در هر دو مورد فوق الذکر "هنرمند"، "هنرمند" است. آگاهانه یا نا آگاهانه.
از خاطر نبریم "امپرسیونیسم"؛ "فوویسم" ؛ "کانسژچوآل آرت"؛ " دادائیسم" ؛ "کوبیسم" و ...چگونه شکل گرفتند و حتا فراتر از آن سبک بسیار ارزشمند " رئالیسم " در تلاش های افردی مانند "مونه" ؛ "مانه" و به ویژه " گوستاو کوربه" چگونه از سالن نمایش "مردودین" دنیا را فتح کردند و انقلابهای بزرگی مانند انقلاب فرانسه، روسیه و جنبشهای ایتالیا چه تاثیری بر سبکهای هنری و نگاه به هنر گذاشتند و چه تاثیر شگرف و ماندگاری را از این هنرها اخذ کردند.
اعقاد دارم مطالعه تاریخ هنر در درجه نخست و همچنین فلسفه هنر، انسانرا در قضاوت های خود بسیار محتاط تر و صبورتر می کند.
در خصوص فرمایش شما در ذیل یکی از ثبتهایم عرایضی تقدیم شد که در همان مکان قابل دسترس است و می توانید از لینک زیر نیز استفاده نمایید:
لینک مطلب:لطفا کلیک کنید
مجددا به علت تاخیر پوزش می خواهم.
پیروز و سرفراز باشی

محمدعلی ابراهیمی

با سلام خدمت دوستان عزیز
و تشکر فراوان از آقایان
سید علیرضا میری
حجت الله کاتوزی
سجاد نوری
رسا رضانیا
که نقدهای دوستانه شان باعث تامل و گفتگوی های سازنده شد.
و تشکر از خانم رها و نیما حاجی رسولیهای عزیز که مشوق من شدند برای کسب اخلاق بیشتر.
و تشکر فراوان از اساتید عزیزم آقایان
مصطفی نادرپور
اصغر خوش خلق
و علیرضا دین محمدی عزیز
که با مطالب بسیار آموزنده و پربارشان حق استادی را ادا کردند.